onsdag den 28. marts 2012

Min bror Steen Veierbæks bisættelse





Steens Bisættelse 28. marts kl. 11, Kapellet, Køgevej 8, 4100 Ringsted.

Kære Alle

Vi er samlet her i dag pga. at min broder Steen Veierbæk, tirsdag den 20. marts, valgte at sige farvel til dette jordiske liv.

Det, der vil ske nu, er, at vi først hører sangen "Top Swag" med Niklas.
Dernæst vil jeg holde en tale.
Så vil der være en sang: "Someone like you" med Adele,
og vi vil slutte af med at synge i fællesskab ”Om lidt bliver her stille” tekst, Kim Larsen.
Derefter vil Marie tage imod dem af jer, der har lyst, på Rørsangervej 13.

At vi er samlet her, er en stor smerte for os alle, og den handling, som Steen har foretaget, kan være uforståelig og ubærlig.

Med os i dag skal vi rumme døden og et stort tabu. Lad det blive talt højt, for ingen smerte lindres, ved at vi gemmer den bort. Den skal tales, synges, deles. Hvis vi ikke tør møde døden, tør vi ikke møde kærligheden, for det er en del af vores rejse. Kun så meget, som vi lige nu åbner op og lukker ind, kun så meget, vil vi kunne leve. Miste, kommer vi alle til. Så lad det være gaven her i dag.
Hvem er vi, som kan dømme? Hvem er vi, som kan forstå? At man i sit indre kan bære så enorm smerte, at man vælger, at forlade det man elsker allerhøjst?
For Steen var hans kærlighed Marie, Philip, Sille og Hjalte. For Steen betød familie alt, og han var der med hele sin sjæl og kærlighed hos dem. En fantastisk far, der elskede at lege. En husbond der ville sin familie det bedste.

Steen samlede familien. Hos Steen og Marie var man altid velkommen. Hjælpsomme mennesker med stort hjerterum til alle, der havde det svært. Meget har de oplevet igennem tiderne.
Alle vi som sidder her i denne sal, vil huske den mand, som man bare holdt af.

Alle sidder vi med mange oplevelser i vores indre, historier der popper op, fællesskaber der har gjort en forskel. Steen var et menneske, der levede livet, og han prøvede alle facetter af det.
Steen sprang ud i ting. Der var ikke så meget tanke, han handlede, og man kan vist roligt sige, at han gjorde det med succes. Men det var som om, det aldrig var godt nok, og der skulle ske nyt hele tiden. Steen har lavet mange ”numre”, og jeg er sikker på, at I, der sidder her i dag, er fyldt med gode, sjove, måske grænseudvidende minder.

Steen evnede at være kærlighed, og i hans handlinger lå der implicit, at man bare tilgav ham. Der var noget over ham, som jeg aldrig har oplevet hos nogen andre mennesker, en ubetingethed i hans kærlighed.

Steen kunne ikke mere livet, og hans sidste gave til os var 8 sider, som han skrev til Marie, børnene, familien og vennerne.
Til Marie skrev han om den store smerte han altid havde haft, og hvor højt han elskede hende, at hun altid havde været der, han var ked af denne ”nemme” løsning, at han godt var klar over, at det ikke var fair eller retfærdigt. Steen kunne bare ikke se sig selv i øjnene mere.
Til Philip, Hjalte og Sille siger han om undskyld.: ”jeg vil altid sidde oppe i himlen og følge med i, hvordan I har det. Jeg vil være hos jer, måske som en sommerfugl, der kommer ned og lander på jeres skulder”.
Til svigermor, Gerd: ”du er fantastisk, jeg ville ønske, du var min”.
Til søster, Susanne: ”nu kan jeg blive din personlige engel, og jeg skal nok holde øje med dig”.
Til Mor: ”du er bare, som du er, dejlig og frisk. Håber, at dig og Knud får et godt liv”.
Til mine nevøer, Rune og Thor: ”Jeg elsker jer”.
”Kære alle venner
Tak fordi I har været så søde den sidste tid. Jeg råbte om hjælp, og I stod der alle sammen.
Marie og børnene vil få det svært det næste stykke tid, jeg ved, I vil være der for dem.
Jeg kigger ned på jer”.

Ingen tvivl om, at Steen troede på, at der var liv efter dette, og jeg vil bede jer alle være i stilhed og mærke den kærlighed, der er tilstede lige nu.
I sorgen er vi stille, i sorgen mærker vi livet, i døden kommer vi i kontakt med det allervæsentligste, LIVET. Må Steens fysiske død ikke være forgæves.

Steens ønske var at ligge ved sin far I Snoldelev. Og, at der skulle spilles musik. Steens yndlingssang vil jeg bede jer lytte til derhjemme, ”Sunscreen” af Baz Luhrman, den kan findes på Youtube og handler om at leve livet fuldt og helt.

Annemarie beder om, at I ikke glemmer hende og børnene. Lige nu er der alles bevågenhed. Skjul jer ikke, kom til Marie, del dine tanker, del dine oplevelser, og husk at om en måned, om 3 mdr., om 1 år, om 2 år vil denne familie stadig savne og længes og have brug for at tale om et menneske, som er i deres hjerte. Anne Marie beder om, at I vil være der, lytte, og stadig dele et højt elsket menneske med hende.

Steen, jeg elsker dig
Susanne Mikaella